Hořčík ? Ten je na všechno!!! ;-)

Hned v úvodu jsem si vypůjčila  a pozměnila motto nás lékárníků „Ibuprofen – ten je na všechno“ J . Protože totéž může platit v dnešní době pro hořčík, alespoň to tak vidím v každodenní praxi.

Prostě kdo nebere hořčík, jako by nebyl! ;-)

Hořčík (magnesium) má výsostné postavení mezi doplňky stravy, hlavně proto, že je hojně doporučován a předepisován lékaři a v případě určitých diagnóz je i hrazen zdravotními pojišťovnami.

Je užívání hořčíku opravdu nutné?

Účinky hořčíku jsou široké a nemá smysl je tady všechny zmiňovat. Všichni sportovci vědí, že jim magnesium pomůže proti křečím ve svalech. Tento minerál se totiž rychleji spotřebovává při zvýšené fyzické i psychické zátěži. Dnešní populace žije tak hektický a stresující život, že jakékoli zásoby hořčíku v těle jsou rázem ty tam.

Běžně trpí lidé tzv. neurogenní tetánií , což je neurologická porucha, projevující se úzkostí, třesem a slabostí. Pokud v předchozím období zažili nějaký mimořádně stresující zážitek a nenavštíví lékaře, málokdy si uvědomí, že by to mohlo mít souvislost. Zde je suplementace hořčíkem na místě, ale často je potřeba pomoc psychiatra nebo psychologa.  Však taky únava a psychická vyčerpanost patří mezi schválená zdravotní tvrzení pro hořčík.

Účinek na svalový systém je nesporný. Nejedná se jen o svalové křeče, ale i bolesti zad. Pokud přijdete k lékaři s „houserem“ jistě odejdete mimo jiné s injekcí magnesia.

Někteří sportovci jistě zažili situaci, kdy se před závodem nadopovali hořčíkem a pak hledali nejbližší keř, aby si ulevili. Toto je další účinek (nevím, jestli nežádoucí ;-)) hořčíku a tzv. Glauberovovi soli, jejíž součástí je i síran hořečnatý, který se dříve běžně používal jako projímadlo.

On totiž není hořčík jako hořčík. Záleží na tom, jakou hořečnatou sůl užijete. Na svalové potíže se nejčastěji užívá laktát ( Magnesii lactici tbl.), ovšem dávkování zde musí být vysoké, protože z jedné tablety získáte velmi málo využitelného hořčíku,  dávkování se uvádí 2-6 tablet denně. Nejvíce hořčíku obsahuje Magnosolv, ten je však pouze na recept. Podle mého je nejsympatičtější přípravek Magnetrans, který by měl obsahovat dostatek magnesia v jednom sáčku. Navíc se nasype do pusy a nemusí se zapíjet. Je to však jen doplněk stravy, takže nemáte garantováno množství , ale vzhledem k tomu, že ho vyrábí renomovaná farmaceutická firma, tak bych se toho nebála. Ale je to každém jedinci, co je mu příjemnější.

Pokud by chtěl někdo hořčík získat vyloženě ze stravy, asi je nejlepší volbou minerálka Magnesia, dále datle, banán nebo sušené meruňky.

Léčivé přípravky s obsahem hořčíku jsou  např. Magnesii lactici 0,5 mg  tbl. Medicamenta, Magnesium 250 mg Pharmavit 20 tbl šumivé tablety nebo Magne B6. Většina přípravků jsou však jen doplňky stravy. To jsem vysvětlovala minule.

Hořčík je také často doporučován v kombinaci s vitaminem B6,  hned z několika důvodů. Jednak vitamin B6 zlepšuje vstřebávání hořčíku, jednak má sám osobně pozitivní účinky zejména na nervovou soustavu. Podrobněji však o vitaminu B6 příště, nechci dnes vás ani sebe zahltit ;-).

Na závěr chci ještě upozornit, že některé látky mohou snižovat vstřebávání hořčíku do krve. Chci hlavně poukázat na zvýšené užívání vápníku nebo železa. Proto pozor! Nebrat současně, jinak z toho nebudete mít nic ;-).

Sportovcům bych určitě hořčík doporučila dodávat, protože dříve nebo později se zásoby v těle vyčerpají. Získat dostatek tohoto minerálu ze stravy je docela složité, ale neříkám, že to nejde. Otázkou je, co je pro koho jednodušší.

Hořčíku zdar a pozor, ať se z něho nepo… ;-)

S.

Autorka článku

Simona

Stále se u nás něco děje

Developed by ASPECTO Media s.r.o.